onsdag 12 oktober 2016

Fyndad dörr blev vägg




Snubblade över den här gamla charmiga lilla 
dörren på en köp och säljsida 
när jag egentligen sökte nåt annat.
Den råkade dessutom finnas bara några 
kilometer bort, och kostade en struntsumma.
Det blev genast att hoppa i bilen och hämta hem den.


Visste precis var jag ville ha den,
som en vägg bakom korgstolen i växthusets sitthörna.
Tänkte först måla den, men den var sådär trevligt nött
så jag tänker nog  inte röra den alls.
Ser nästan redan framför mig någon av
nästa sommars klängväxter slingra runt handtaget.


Just nu får istället denna ljuvliga växt stå för det gröna.
  Kinesisk peppar( Zanthoxylom beecheyanum),
en uppstammad sådan.


Små små glansiga gröna blad som avger 
en aning citrusaktig doft vid beröring.


Som ni säkert gissar kan den ju inte stå ute i 
växthuset hur länge till som helst.
 Som vild växer de i Asien som stora
träd och ska klara köldgrader, men jag vågar nog
inte ta den chansen. 




(Blomma från HUISKULA)

4 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Det var ett fint fynd.
    Ha det bra / Marika

    SvaraRadera
  2. Snyggt med dörren! Passade perfekt bakom korgstolen:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Härlig patina på dörren klart du aska ha den så. Hittar man såna fynd är det bäst att slå till direkt.
    Ha nu en fin helg kanske en stund i växthuset framför dörren och drömma om sommaren
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Hej Malin!

    Ja, gamla saker verkar alltid ha mycket att berätta, om de kunde tala vill säga. Snyggt blev det! Jag själv är ganska dålig med att pynta eller inreda men jag njuter av andras kreativa idéer.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera